Allmänna villkor

V

1.1

-

Last edited on

Oct 31, 2023

ALLMÄNNA VILLKOR NATURVINDEN - KUND

Sammanfattning
  • 1 månads ömsesidig uppsägningstid. Uppsägning görs via e-post.

  • Betalning inom 10 dagar. Vid försenad betalning tas påminnelseavgift och dröjsmålsränta ut.

  • Om skattereduktion ska nyttjas måste det meddelas vid beställning. Kund ansvarar för taket inte överskrids.

  • Vid sjukdom/frånvaro ersätter Naturvinden med vikarie inom 48 timmar (vardagar).

  • Reklamation ska ske inom 24 timmar, annars behandlas den inte.

  • Skada som orsakats av oaktsamhet från Naturvinden åtgärdas genom reparation eller ersättning.

  • Avbokning senast 72 timmar innan debiteras ingen avgift. Inom 72 timmar debiteras avgift.

  • Förändringar i bostaden som påverkar städningen måste meddelas minst 2 veckor innan.

  • Vid förlust av nycklar byts lås på Naturvindens bekostnad upp till 8 000 kr.

  • Naturvinden behandlar personuppgifter för kundregister och marknadsföring.

  • Kunden måste meddela ändringar av kontaktuppgifter etc. skriftligen.

  • Naturvinden har rätt att ändra villkoren med 1 månads varsel.


1. ALLMÄNT

Nedanstående villkor är de villkor som reglerar avtalet mellan AVD Consulting AB, nedan kallad Naturvinden och Kund.


2. AVTALSTID/UPPSÄGNING

För abonnemangskunder: Bindningstid, 1 månads ömsesidig uppsägningstid gäller för båda parter. Uppsägningstiden börjar löpa från och med det nästkommande städtillfället. Städtillfällen under uppsägningstid kan inte avbokas. Vid avbokning under uppsägningstid debiteras fullt pris utan rätt till skattereduktion om uppdraget avbokas och inte utförs. Om kunden inte fullföljer den fasta avtalsperioden kommer Naturvinden att debitera fullt pris för de uteblivna städtillfällena. Uppsägningen meddelas via e-post.


3. UPPDRAGETS UTFÖRANDE

Utförande av uppdrag sker enligt överenskommelse mellan kund och Naturvinden. I avsaknad av avtalade instruktioner utförs arbetet fackmannamässigt. För abonnemangskunder: Uppdrag utförs ej på röd dag (påskafton, midsommarafton, julafton och nyårsafton gäller som röd dag). Naturvinden kontaktar kund i god tid före röd dag för ombokning av städning till annan dag.


4. BETALNINGSVILLKOR

Betalning av överenskommet pris jämte eventuella tillägg sker mot faktura inom 10 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas ut med e-post om inget annat är angett. För pappersfaktura tillkommer en avgift på 100 SEK. Om betalning inte sker i rätt tid debiterar Naturvinden en påminnelseavgift 100 SEK och dröjsmålsränta enligt räntelagen med referensränta + 8 % på utestående belopp. Om skattereduktion, RUT-avdrag, ska nyttjas måste detta meddelas vid beställningen av arbetet. Det är kundens ansvar att kontrollera att tak för skattereduktion ej överskrids. Om Skatteverket nekar utbetalning av rutersättning till kunden så kommer kunden att faktureras hela arbetskostnaden samt en administrativ avgift på 200 SEK. Om kunden vill ändra person som ska ha skattereduktion efter att faktura utfärdats, eller ansökan till Skatteverket avsänts, tar Naturvinden även i dessa fall en administrativ avgift om 200 SEK.


5. FORCE MAJEURE

Förhållande eller händelser som arbetsinställelse, blockad, krig, upplopp, eldsvåda, explosionsfara, ingripande av myndighet eller annan omständighet utanför Naturvindens kontroll som medför att Naturvinden inte, eller till orimligt höga kostnader, kan fullgöra åtagande enligt detta avtal fritar Naturvinden från fullgörande av dess avtalade åtaganden under den tid förhållandet råder.


6. PRISER

Alla priser anges i svenska kronor (SEK) och är inkl. moms. Preliminär skattereduktion görs efter gällande regler.


7. PRISJUSTERING

För abonnemangskunder: Priserna ses över årligen. Då avtalet är baserat på de avgifter och skatter som gällde vid tiden för avtalets underskrift har Naturvinden rätt att justera pris vid betydande förändringar av Naturvindens kostnader för medarbetarnas löner och förmåner enligt lag, statliga och/eller kommunala avgifter och skatter. Avgiftsförändringar meddelas kunden via epost senast en månad innan prisändringen sker. Naturvinden följer det rådande prisindex.


8. VID SJUKDOM/FRÅNVARO

Vid sjukdom/frånvaro av städpersonal ersätter Naturvinden med vikarie inom 48 timmar vanlig vardag, helger ej inräknat om ej annat är avtalat.


9. REKLAMATION

Reklamation skall ske senast 24 timmar (helg ej inräknat) från det att fel eller bristen upptäckts eller borde ha upptäckts. Senare reklamation behandlas inte. Reklamation vid brist på hemstädningen skall ske skriftligen per e-post dokumenterat med bild på brist till Naturvinden. Om kunden själv åtgärdar fel innan Naturvinden kontaktas eller ges möjlighet till kontroll utgår ingen ersättning till kund. Om felet eller bristen avhjälps inom skälig tid utgår ingen återbetalning, prisreduktion, eller annan ersättning från Naturvinden. Om avhjälpande inte sker inom skälig tid har kunden rätt till prisavdrag motsvarande felet eller bristen.


10. SKADOR

Skada som orsakats av att medarbetare ifrån Naturvinden som varit oaktsam åtgärdas i första hand genom reparation och i andra hand genom ersättning motsvarande skadan. Kunden är skyldig att informera skriftligen, per e-post till Naturvinden om något är trasigt, obrukbart eller har nedsatt funktion och som kan leda till skada vid användning. Kunden är också skyldig att informera om interiören är speciellt känslig för vanligt förekommande städmoment eller rengöringsmedel. Anmälan av skada ska ske till Naturvinden inom 24 timmar efter att kunden märkt eller borde ha märkt skadan. Naturvinden ersätter inte skador som åstadkommits på grund av att inventarier inte är korrekt monterade eller placerade. Detta kan i praktiken vara tavlor som inte är korrekt uppsatta eller instabilt placerade föremål. Kräver lös eller fast egendom särskild aktsamhet skall detta meddelas Naturvinden som sedan skriver in detta på kundkortet. Förslitningsskador på fasta inventarier som uppkommer vid ett normalt och ansvarsfullt städande ersätts ej. Kompensation på städutrustning ges inte. Städutrustning är något som används för att utföra tjänsten. Det är inte möjligt att undvika slitage på städutrustningen. Även tekniska fel kan uppstå. Av dessa skäl står kunden för inköp, men också underhåll av städutrustning i sin bostad. Ersättning för skada omfattar inte förlust i näringsverksamhet, indirekta skador eller följda av skador. Naturvindens ansvar är begränsat till högst 10 miljoner per skadetillfälle för person- och sakskada och högst 1 miljon kronor SEK per kalenderår för förmögenhetsskada. Naturvindens sammanlagda skadeståndsansvar är dock begränsat till 10 miljoner SEK per kalenderår.


11. AVBOKNING

Vid avbokning tidigare än 72 timmar (helg ej inräknat) före inbokad tjänst har kunden rätt till avbokning utan kostnad. Vid avbokning inom 72 timmar innan inbokad tjänst debiteras avbokning enligt följande: Ombokning 72–48 timmar innan inbokad tjänst debiteras med 100 kr i ombokningsavgift. Vid ombokning inom 24 timmar sker debitering enligt ovan debiteringsmodell. För att vara giltig skall avbokning eller ombokning av städning ske skriftligen per e-post eller muntligen per telefon till info@naturvinden.se. Vid tvist kring avbokning skall mottagen bekräftelse från info@naturvinden.se kunna visas upp av kund.


12. UPPEHÅLL

För abonnemangskunder: Kunden har möjlighet att ha uppehåll upp till 6 veckor en gång per kalenderår. Vid uppehåll måste sista dag för uppehåll anges av kund.


13. FÖRÄNDRING AV UPPDRAG/OBJEKT

För abonnemangskunder: Alla förändringar av/inom objektet som till exempel stambyte, pälsdjur, renovering, ombyggnation med mera som kan inverka på städningen måste meddelas Naturvinden minst 2 veckor innan förändringens start och kan innebära ändring av pris eller städrutin. Om kund ej meddelat Naturvinden så kan inte Naturvinden garantera den avtalade städnivån utan kommer att anpassa städmomentet efter rådande omständigheter. Innan en lång reparation/renovering avslutas måste Naturvinden bli informerad i god tid så att Naturvinden kan komma och besikta städområdet före Naturvindens återgång till ordinarie städning. Vid upptäckt av förändring i städnivån kontaktas ansvarig hos kund för vidare information. Om kund önskar att få ordinarie städnivån under försämrade omständigheter äger Naturvinden rätt att debitera extra för detta. Alla städuppdrag utöver avtalad städinstruktion utförs endast efter godkännande ifrån kund. Beställning av extra/utökat uppdrag skall ske skriftligen per e-post till Naturvinden.


14. ARBETSGIVARANSVAR

I enlighet med arbetstidslagen försäkrar Naturvinden att våra medarbetare har rätt till kortare avbrott i sitt arbete, det vill säga pauser hos våra kunder. Med det menas i praktiken att de även har rätt att gå på toaletten, dricka ett glas vatten samt få möjligheten att äta medhavd matsäck när arbetet tillåter matpaus.


15. NYCKLAR/LARM/PORTKOD

Om uppdraget utförs under en tid då kunden inte är på plats måste kunden lämna ut nycklar och eventuell larmkod. Kund ansvarar för att ge Naturvinden tillgång till bostad genom nycklar, larm, passerkort, portkod eller motsvarande. Naturvinden säkerställer hantering av nycklar och larm genom att förvaring av nyckel- och larmuppgifter sker på betryggande sätt så att de inte kan komma i obehöriga händer. För abonnemangskunder: Vid avslutat samarbete är det viktigt att kunden är närvarande vid sista städtillfället för kvittering och återlämning av nycklar. Om städavtalet och formuläret ”Nyckel & Larmkvittens" inte är påskrivet gäller inga försäkringar. Naturvinden svarar för lås byte orsakat av förlust av kvitterade nycklar med belopp upp 8 tusen SEK.


16. HANTERING AV PERSONUPPGIFTER (gäller fysiska personer)

Genom kundens beställning av uppdraget samtycker kunden till att Naturvinden behandlar kundens personuppgifter. Behandlingen består i registrering, arkivering i Naturvindens kundregister och används till utskick i marknadsföringssyfte. Kunden informeras härvid om detta samt att Naturvinden är personuppgiftsansvarig. Som kund har du alltid rätt att neka till utskick som reklam/erbjudanden.


17. ÄNDRING AV KUNDUPPGIFTER, FAKTURAADRESS

För att Naturvinden ska kunna garantera utlovad tjänst och service måste Naturvinden ha korrekt kontakt- och faktureringsuppgifter. Det gäller även uppgifter för eventuell skattereduktion. Ändringar av dessa ska alltid göras skriftligen per e-post till Naturvinden. Ändringar som görs till medarbetare på plats eller på annat sätt godtas inte.


18. LOKALER/MEDEL/RENGÖRINGSARTIKLAR

Kunden är skyldig att se till att alla utrymmen som ingår i uppdraget är tillgängliga. Om ett utrymme är otillgängligt för Naturvinden kommer uppdraget att utebli i det utrymmet utan prisreduktion.


19. FÖRSÄKRING

Kunden ansvarar för att hålla sin egendom försäkrad.


20. HÄVNING

Om betalning inte erläggs i rätt tid eller om arbetsmiljön hos kunden bedöms undermålig, har Naturvinden rätt att upphöra med arbetet och häva avtalet.


21. ÄNDRING AV AVTALSVILLKOR

Naturvinden har rätt att ändra eller göra tillägg till dessa allmänna villkor. För abonnemangskunder: Sådan ändring eller tillägg ska meddelas Kunden senast en (1) månad innan det träder i kraft. Naturvinden äger rätt att överlåta avtalet till annat bolag.


22. BESTÄMMELSEOGILTIGHET

Skulle någon bestämmelse i detta avtal eller del därav vara ogiltig, skall det inte innebära att avtalet i dess helhet är ogiltigt.